FENOMENA IKLAN TERHADAP KAUM MUDA Sebuah Tinjauan Pastoral menurut Dokumen Christus Vivit Art. 79
Abstract
Young people are currently experiencing a crisis where advertisements are scattered here and there. Advertisements streak human life and people know everything just by looking at advertisements. However, advertising also has a dark side: it provides false information. Therefore, this article aims to explore the phenomenon of advertising that is rife in human life and especially affects young people. His finding was to design a strong pastoral structure to help the young people of the Church live out their faith in the person of Jesus Christ the True Advertiser. The method used in this paper is to use qualitative methods by means of literature study with the aim of helping to decipher the problems that are happing
References
Departemen Dokumentasi Dan Penerangan KWI. Christus Vivit. Dalam
Seruan Apostolik Pascasinode Paus Fransiskus 25 Maret 2019.
Diterjemahkan Oleh Agatha Lydia Natania. Jakarta: DOKPEN KWI, 2019.
__________. Evangelii Gaudium. Dalam Seruan Apostolik Paus Fransiskus 24
November 2013. Diterjemahkan oleh F.X. Adisusanto dan Bernadeta Harini
Tri Prasasti. Jakarta: Dokpen KWI, 2019.
__________. Gereja dan Internet, Etika dalam Internet dan perkembangan cepat.
Dalam Dewan Kepausan Untuk Komunikasi Sosial 22 Februari 2002 dan
Surat Apostolik Paus Yohanes Paulus II 24 Januari 2005. Diterjemahkan
oleh F.X. Adisusanto. Jakarta: Dokpen KWI, 2019.
Buku Penunjang:
Barthes, Roland. Mythologies. Paris: Seuil, 1957.
Danesi, Marcel. Pesan Tanda dan Makna: Buku Teks Dasar Mengenai Semiotik
dan Teori Komunikasi (Judul Asli: Message Signs and Meanings: A Basic
Textbook in Semiotics and Communication Theory). Diterjemahkan oleh
Evi Setyarini dan Lusi Lian Piantari. Yogyakarta: Jalasutra, 2010.
Departemen Pendidikan Nasional. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta:
Pusat Bahasa, 2008.
Geerts, Clifford. Tafsir Kebudayaan (Judul Asli: The Interpretation of Culture).
Diterjemahkan oleh F. Budi Hardiman. Yogyakarta: Kanisius, 1992.
Heuken, Adolf. Deutsch-Indonesisches Worterbuch Kamus Jerman Indonesia.
Jakarta: Gramedia, 1987.
Piliang, Yasraf Amir. Hipersemiotika: Tafsir Cultural Studies Atas Matinya Makna.
Yogyakarta: Jalasutra, 2003.
Saptowidodo, Adi. Diktat Pastoral Kaum Muda II. Malang: STFT Widya Sasana,
2010. Unpublish.
Valentinus. Kritik Ideologi Menyibak Selubung Ideologi Kapitalis Dalam Imperium Iklan: Telaah Kritis Dari Perspektif Filsafat Herbert Marcuse. Yogyakarta:
Kanisius, 2011.
Valentinus. “The Fourth Industrial Revolution: Quo Vadis Agama Dengan
Tuhannya”. Dalam Siapakah Manusia; Siapakah Allah Menyingkap Tabir
Manusia Dalam Revolusi Industri Era 4.0. Valentinus, Antonius Denny
Firmanto dan Berthold Anton Pareire. (Ed.). Malang: STFT Widya Sasana,
2019.
Jurnal:
Purnomo, Wimbido. “Spiritualitas Kenosis: Sebuah Alternatif Bagi
Problematika Fenomena Narsisisme”. Dalam Jurnal Perspektif Agama dan
Kebudayaan. Vol. 11 - No. 2. Malang: Aditya Wacana, 2016.